Livet som mamma

Inlägg publicerade under kategorin Graviditeten♥

Av Sannixen - 11 april 2010 13:30



Igår trodde jag det var dax men tyvärr. Jag fick svin ont i hela magen och vågade knappt andas så ont det gjorde så fick ringa till förlossningen och höra. Och då sa hon att många börjar sådär med att ha ont i hela magen och det kan hålla i sig i flera timmar. Så fick jag rådet att ta två alvedon och lägga något varmt ex vetekudde på magen. Men jag la mig i badet en stund istället och det kändes mycket bättre. När jag badat en stund gick vi och la oss istället och visst jag hade ont som attans och jag var helt säker på att denna natten så skulle det ske. Men ikke so nikke.. Jag somnade tillslut och när jag vaknade igen var jag bara öm som jag brukar. Inget mer :/ Så tyvärr ingen bebis nu heller..

Av Sannixen - 8 april 2010 13:30


Så är det 2 dagar över Bf nu då, inget kul att gå och vänta. Fast rätt skoj att alla väntar med spänning. Pratade precis med mormor i telefonen också ♥ Längtar verkligen tills pluttisen är ute så man kan åka ut och hälsa på henne lite mer och sådär :) Känner mig så himla rastlös idag också, vet inte alls vad jag ska hitta på. Hade velat pilla i trädgården men det är så jobbigt med min stora mage att ligga där på alla fyra och pilla :/



Gissninglistan:

4 April - Mamma
4 April - Natha
5 April - Sandra
6 April - Erika
7 April - Annsofie
8 April - Anna
8 April - Sofie
8 April - Madde
9 April - Catarina
10 April - Mamma
10 April - Malin
10 April - Karro
11 April -  Marie
11 April - Karro
12 April - Nathalie P


Gissa på !! :)

Av Sannixen - 7 april 2010 13:00

Allmänt: Om din bebis föddes 'i tid' så kan vi gratulera! 75% av alla bebisar föds senare än det förlossningsdatum som föräldrarna givits, så var inte orolig om du fortfarande går i väntans tider. Det kanske verkar som din bebis helt enkelt inte vill lämna sitt mysiga bo därinne, men studier har visat att de flesta bebisar som är 'sena' inte alls har gått över tiden, utan att deras förlossningsdatum varit felberäknat. Ditt blodtryck kommer att kontrolleras av sköterskan om du är väntande förstföderska och nästa vecka är det dags att träffa barnmorskan igen — om du inte har fått din lilla då, förstås!


Egna funderingar: Det jag funderar mest kring nu är ju när det ska ske, man går ju bara och väntar. Så därför försöker jag hitta på andra saker så jag inte tänker på det hela tiden. Tänk liksom att det kan ske precis när som helst. Jag kan resa mig nu och så kan värkarna komma igång, rätt häftigt faktiskt. Sen funderar jag ju mycket på själva förlossningen och har 1000 frågor liksom hur de kommer gå, hur lång tid det kommer ta, om jag kommer hinna på epiduralen o.s.v Lustgasen kommer iaf vara min bäste vän där inne :) Tänk ändå att dagen snart är här ♥ blir helt uppspelt när jag tänker på det. Sjukt hur snabbt tiden har gått...


Av Sannixen - 7 april 2010 12:30

Jaha då har vi gått över en dag då. Inte särskilt skoj men jag förväntade mig inget annat. Har läst att i genomsnitt går en förstföderska över 8 dagar. Men så länge hoppas jag inte behöva vänta. Himla fint väder idag så verkligen synd pluttisen inte är ute så man kan gå en sväng. Längtar sååå, kan gå massa mysiga promenader och även hälsa på hans morbror och även moster som bor nära :) Men men ingen bebis ännu iaf.




Datumlistan:

4 April - Mamma
4 April - Natha
5 April - Sandra
6 April - Erika
7 April - Annsofie
8 April - Anna
8 April - Sofie
8 April - Madde
9 April - Catarina
10 April - Mamma
10 April - Malin
10 April - Karro
11 April -  Marie
11 April - Karro
12 April - Nathalie P


Välkomna med fler förslag :) Alltid skoj att se vem som gissat rätt tillslut..

Av Sannixen - 6 april 2010 17:45



Aja som ni märker har pluttisen inte velat titta ut än. Undrar bara hur många dagar jag kommer att gå över ?! Hade värsta mardrömmarna hela natten idag att när jag kom till barnmorskan så var hon en man och så hörde dom inte min bebis hjärta så dom skulle göra akut kejsarsnitt direkt o.s.v Och sedan i verkligheten när jag är hos min barnmorska vad tror ni händer?!?! Vi hörde inte hans hjärta. Men efter lite puttande och annat så tillslut hörde vi honom. Han låg så långt bakåt så det var därför. Men man blev ju lite orolig. Sen satt vi och prata också lite över saker jag är orolig för. Så det var skönt faktiskt :) Fick en ny tid den 16e också men som vi sa, hoppas vi inte ses den dagen ;)

Av Sannixen - 5 april 2010 16:00



1 dag till beräknad förlossning. Men som sagt bara 5 % som föder den dagen. Ska till barnmorskan imorgon 14:45 iaf :) Har börjat må riktigt illa på nätterna men idag har jag faktiskt känt av det hela dagen. Det är sådant konstigt illamående, svårt att förklara hur det känns men det är precis som halsen är iskall på insidan och så vill något sakta komma upp.. Sjukt knas och trevlig info va ?! hahahaha.. Aja ska iaf bli skönt att slippa alla dom här knasigheterna sen ♥


Av Sannixen - 4 april 2010 19:15

Känns iaf som magen sjunkit en del, kan andas mycket lättare. Dock trycker det som attans på blåsan så får gå och kissa 100ggr på en dag och natt men det går ju att leva med. Det med ryggen återkommer vissa dagar sen kan det gå en dag utan att det känns något alls i ryggen. Men idag har jag oturen att ha ont så ja vi stannade inte allt för länge på påskmiddagen för det är svårt för mig att sitta sådär rakt upp bara. Nu är det bara 2 dagar till beräknad förlossning. Så får vi se vem som gissat rätt datum sen ju :)

Av Sannixen - 30 mars 2010 16:00

Allmänt: Snart är det stora dagen här, då du kan krama och pussa bebisen. Var inte orolig om du fortfarande går och väntar i slutet av denna vecka – det är bara cirka 5% av alla bebisar som föds på sitt beräknade förlossningsdatum och hela 75% föds senare. Och man väntar i allmänhet minst två veckor innan man bedömer dig som överburen.

Fostervattnet, som var klart från början, är nu mjölkaktigt från det som avsöndrats under graviditetens förlopp, bl a ovanhud som ger plats för den nya hud som växer underifrån.

På TV börjar förlossningen typiskt med att vattnet går – mitt i en folksamling, såklart – och fortsätter med ögonblickliga sammandragningar. Om du gått och oroat dig att detta kommer att hända dig, kan du med all sannolikhet sluta. Fosterhinnorna brister i mindre än 15 % av fallen och även om det sker så brukar bebisens huvud fungera som propp (däremot kan du märka, att det läcker om du ligger ner). Det bästa är att du tar det lugnt om det sker – det kan ta timmar innan värkarna börjar – och ringer BVC eller din läkare. Din kropp kommer att fortsätta producera fostervatten tills bebisen är född, så du kanske får rådet att stanna hemma tills värkarna har satt igång, eller eventuellt igångsättning.



Egna funderingar: Man har ju alltid massa funderingar men när man väl sitter här och ska skriva ner dom så poff så är dom väck. Men nu när man myst med Micke och Josefin´s lille Lucas så bara längtar man ännu mer efter vår egna pluttis ♥ Nu är det 7 dagar till beräknad förlossning men jag tror faktiskt att jag också kommer gå över tiden en del. Men iaf inom 3 veckor så lär han ha kommit ut till oss ♥ Tänk så snabbt tiden har gått från det att vi fick veta att vi skulle bli föräldrar tills nu. Även om jag mått sjukt dåligt innan och tyckte tiden kröp fram i snigelfart så nu när man tänker bakåt så bara ojoj var har tiden blivit av liksom?




Presentation


Kul att ni hittade hit.. Bloggen handlar om mitt liv som studerande två snart trebarnsmamma,shopping och lite annat skoj. Bor med min sambo,min son Timmie 17/4-2010 och vår dotter Linnea 27/10-2012 väntar även en liten den 25/4-2015. Hope you stay :)

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloggportalen


Skapa flashcards